02.05.2008 Du är fri och tar allting för givet..

Jag tar mycket för givet. Det är vad jag kan konstatera efter att ha Läst ut veckans bok "Himalaya förändrade mitt liv" som handlar om en svensk liten expedition som 1998 har som mål att bestiga Ama Dablam.
Under en kort ensamvandlig ner mot baslägret faller en av deltagarna (Henrik Johansson) och får en skallskada. Han kravlar sig ner mot lägret halvtförlamad och utan syn på ett öga. Han befinner sig på över 5000 meter över havet och för varje minut där uppe dör hans kropp lite mer.
Han får hjälp av sin flickvän att ta sig till närmaste bys sjukstuga där hans riktiga kamp på liv och död börjar. Han dödsförklaras efter 2min utan livstecken men vaknar sedan till liv igen för att sedan falla i koma. Projektet att få fram en helikopter tar tid och under tiden blir han bara sämre. Frivilliga människor kämpar för att hålla honom levande. Nepal är ett utav världens 5 fattigaste länder och sjukstugan har knappt utrustning för att plåstra om ett skavsår. När han tillslut anländer till sjukhuset i Kathmandu tror ingen att han nånsin ska kunna vakna upp igen. Men ett mirakel inträffar 4 dagar senare.
Fantastisk bok skriven av honom själv ur ett perspektiv och med en inlevelse utöver det vanliga.

image96

Ama Dablam är mycket känt för sitt vackra utseende och anses vara ett av världens vackraste berg.


Kommentarer
Postat av: Ylvan

Hej, kul att du kollat in min blogg! :)
Jag ska försöka uppdatera så ofta jag kan under resan, men uppe i bergen blir det nog lite svårt. Jag hoppas att jag kan inspirera dig att komma iväg. Själv kan jag inte riktigt vänta på att äntligen få se Ama Dablam på riktigt. ;) Måndag kväll, då sticker jag!
/Ylva

Postat av: UriahHeep

Jepp, den boken är RIKTIGT bra. Har du läst boken som Göran Kropp skrev? Man inser att man är en mes å det grövsta.

2008-05-03 @ 11:05:15
URL: http://ungman.blogspot.com
Postat av: Magda

Åh... den boken och det du skriver om den får mig att tänka på en film jag tror du skulle gilla: "Touching the Void"!

2008-05-03 @ 14:28:46
URL: http://www.welldyermaker.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback