01.11.2008 Klart jag mörkade.

Distans: 10,00 km 
Tid: 00:55:16  
Snitt: 5:32 min/km 


Jag har skjuit på det hela veckan. Inte riktigt viljat ta det till mig. Men idag var sista chansen - Vinterutmaningen skulle besegras. Att ha ett DNS bakom sitt namn i Lars snygga statistiktabell fanns inte på kartan. Här var det vara prestera som gällde. Jag sa till
Jossan senast igår att jag inte skulle satsa. Bara jogga runt min mil. Men givetvis var det bara en ursäkt. Lite som en försäkring mot om det skulle gå åt helvete. En mörkelse av dom mörkaste.
På T-banan hem från jobbet läste jag i Stora Löparboken om teknik. Hur viktigt det var och jag tror det var just det kapitlet, IF Linnéa, E-type, Lande, och Funbeat i en salig röra som kirrade dagens biff.

Termometern visade -2. Vad fasen klär man på sig för något? Jag har ingen bra löparjacka så det fick bli lager på lager på lager på lager.. Ett linne, en funkis t-shit, midnattsloppettröjan och sen den långärmade funkisen. Thightsen, benvärmare, och reflexer så jag såg ut som en vandrande julgran. I-poden är laddad med "ny" musik och jag kan säga att trots töntighetsfaktor ett var det E-types "True Beliver" på repeat 3ggr som fick mig att dra av dom första 3km i strax över 05:00 tempo.
Medans jag sprang tänkte jag att jag ska dedikera varje km av det här hemska passet till någon eller några. Dom första 3km gick oavkortat till IF Linnéa.

"I'm a true believer
I'm with you through the night
You're my inspiration in life"

Jag tänkte på IF Linnéa. Jag har bara tränat med dom i några veckor nu men redan känner jag mig som hemma. Äntligen känns det som att man passar in nånstans. Även om dom flesta är ljusår bättre och har sprungit 10år längre så är dom så extremt ödmjuka och delar så gärna med sig av kunskap och erfarenhet.
När 4km passerades var det Maidens tur att trigga mig vidare "The lonliness of the long distance runner". Den första jag tänkte på var Fredrika, så hon fick min 4e kilometer. Hennes blogg har fått mig att bli mer målmedveten än jag nånsin trodde jag kunde bli. Men inte målmedveten som i tävlingsinriktad. Utan i att tro att jag klarar saker, se det positiva liksom.
Km 5 ägnar jag åt en fd kompis. Det var egentligen inte meningen att jag skulle plocka fram någon negativ energi i det här passet men det bara blev så. Ilskan var total och jag sprang omkring fly förbannad och sjöng med:

Don't lie and say that it's OK.
It's alright here, there's nothing more to say.
So I'm running away.
I'm leaving this place.
Yeah, I'm running away.
I'm running away.

Km 6 och 7 var så fruktansvärt jobbiga att jag förlorade all fokus på dedikationen och bara led. Men sen kom Bonnie Tyler ikapp mig och en gnutta kraft kom krypande när hon drog igång den störtsköna "Holding out for a hero" och med ens var den 8e kilometen påbörjad. Kom att tänka på Joel (Länklagg: http://joljon.blogg.se) och hans resan. Hur avis jag är men också hur roligt det är att följa andra människors väg till sina mål.
Helt plötsligt var det bara 1km kvar. Hade slagit av ganska mkt på tempot nu men vad fasen gör det. Det här var min kilometer. Jörn Lande inledde den med:

You better taste: they call it life, my special area
I'm breeding winners over there
Ain't it a sin to turn your back on what you're given?
It's time to take your share

Helt plötsligt var jag tillbaka vid woken där jag började. Där inne satt folket och frossade i äckliga nudlar i starka såser. Dom sneglade ut genom fönstret när jag kom förbi.. Dom förstod inte att julgranen som joggade förbi utanför precis hade gjort sin bästa tid på milen nånsin.
Oförstående stackare. Jag tror knappast att någon på sin dödsbädd önskar dom hade ätit mer wok i sitt liv..

Kommentarer
Postat av: Helena

Grattis Linda!!!!! Vilken underbar läsning :D Musiken kan ta en långt eller hur;) Rackarns vilket pass, bra jobbat!! Hoppas vi ses på tisdag! Kram

Postat av: jossan

fan vad du är bra tjejen!!! go go go !!

kanonbra jobbat!

2008-11-02 @ 17:59:25
URL: http://jossanstraning.blogspot.com/
Postat av: Joel

Jo man tackar. Inte var dag man blir dedikerad en kilometer på personbästatiden. Grattis till det! Nu ska jag surfa vidare till youtube och lyssna på Bonnie Tyler :)

2008-11-02 @ 19:02:02
URL: http://joljon.blogg.se/
Postat av: Nix

Snyggt persat!

Får du på en nummerlapp och ett startskott så tar du ledigt ett par-tre minuter på den tiden. Det är alltid svårare att plåga sig i ensamhet.

6-8 är tunga kilometerar. Det gäller att hålla sig kvar i koncentrationen - men ändå lyckas "flyga iväg" i tankarna så pass att de passerar hyggligt snabbt. En konst som inte jag heller behärskar...



Dessutom kan du ha startat lite för snabbt? Om du hade gått ut i 5:10-tempo så hade du kanske toppat tiden något ytterligare.



Du får göra ett nytt försök på en Linnéaträning. Det finns många som kan vara draghjälp - och det är otroligt mycket lättare att ha en rygg att hålla fast blicken i - och folk som vrålar åt en att ta i lite när det är tungt.

Även om det är jobbigt att de ligger och småpratar till synes utan att vara andfådda bredvid ;)

2008-11-03 @ 09:38:04
URL: http://asfaltsjokern.wordpress.com
Postat av: Linda

Helena, Tack bruden! Jo utan musiken är det svårt att få samma flow om man springer själv och lyssnar på sitt eget flås. Klart vi ses på Tisdag!



Jossan, tack tack! Nu väntar jag bara på att skörda min vinst som tydligen ska vara en vecka på någon varm och solig ö nånstans.. ;-)



Joel, Insiprerar man går man inte lottlös. Hoppas du gillade låten :-)



Nix, Tack! Jo jag startade lite väl snabbt. Det kändes bra, jag var lite pirrig och det var lite kallt så jag tänkta att jag drar på en bit. Dumt tänkt. Jag är verkligen sämst på att hålla jämt tempo. På passen upp till milen så blir det alltid att gå ut i 180 för att sen låta tempot dala i samma takt jag blir trött. När jag kör längre pass går jag istället ut lite under förmåga och får alltid negativ split där et skiljer 1min från den snabbaste till den långsammaste kilometern. Känns ju mycket bättre men jag skulle nog ha nytta av att lära mig hålla tempo.

Med lite draghjälp av någon Linnéan tror jag det skulle kunna gå riktigt bra. Höll ju på att persa redan på Allans "easy-jogg" förra veckan. Haha. Easy my ass. Men vi stannade till och tog tantobacken på tillbakavägen så där rann det ju iväg några minuter..

2008-11-03 @ 13:56:42
URL: http://ars.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback